خرید خانه برای پزشکان هم سخت است!



یک کارشناس مسکن که مدعی است اقشار بالا مانند پزشکان و دندانپزشکان نیز توان خرید مسکن را ندارند، گفت: مسکن مانند چرخی حرکت می کند که متقاضیان نمی توانند به آن دست پیدا کنند.

ابوالحسن میرعمادی در گفت وگو با گوبا ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر قیمت مسکن در بازار بسیار کمتر از هزینه ساخت است. به عنوان مثال سال گذشته 22 پروژه مسکونی در منطقه وجود داشت که قیمت آنها بین 23 تا 25 میلیون تومان در هر متر مربع تعیین شده بود، اما اکنون قیمت تمام شده در همان منطقه حدود 30 میلیون تومان در هر متر مربع است که مشتری نمی تواند هزینه کند.

وی افزود: از نظر قیمت تمام شده مسکن باید نرخ هر دلار را در 1000 ضرب کنیم و به دلیل برخی هزینه های جانبی مانند پروانه و سایر هزینه ها باید حاصل را در 1.2 ضرب کنیم که حدود دلار است. 1200 در هر متر مربع.” بر اساس 28000 دلار فعلی می توان گفت که میانگین قیمت ساخت متری حدود 33 میلیون تومان خواهد بود که با میانگین 35 میلیون تومان در تهران مطابقت دارد.

این معمار و کارشناس شهرسازی با اشاره به افزایش 25 هزار دلاری قیمت دلار از 28 هزار دلار در ماه های اخیر، گفت: نه از دنیا بیرون آمده ایم و نه روی ماه. بنابراین قیمت دلار بر تمامی کالاها از جمله نهاده های ساختمانی و مسکن تاثیر می گذارد. قیمت جهانی آهن حدود 55 سنت در هر کیلوگرم است. حالا باید بالا و پایین برویم، باید آن نرخ را بپذیریم. در ایران 55 سنت با هزینه انرژی و دستمزد و … جمع می شود و به 60 سنت می رسد. اکنون زره کیلویی 18 هزار تومان است که اگر این رقم را از 60 سنت در نظر بگیریم، قیمت آن نیز تقریباً به همین میزان است.

میرعمادی افزود: زمانی که قیمت ساخت و ساز افزایش پیدا می کند، ممکن است این افزایش به سرعت در بازار مسکن خود را نشان ندهد، اما به تدریج اعمال می شود. ابتدا مردم به رشد قیمت نگاه می کنند، سپس کسانی که توان کمتری دارند از بازار حذف می شوند، برخی آماده خرید هستند و به تدریج در پایان سال با افزایش قدرت، مسکن مورد نیاز خود را خریداری می کنند. در واقع هزینه ها را هضم می کنند و قبول می کنند.

وی گفت: کسانی که مسکن می خرند با فروش خانه قبلی این کار را انجام می دهند و می توان گفت بهبود می یابند اما خانه های اولی و جوان نمی توانند خرید زیادی داشته باشند. برای تهیه مسکن باید دارایی و سرمایه یا ارث باشند.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه مسکن حتی برای اقشار بالا هم سخت شده است. دندانپزشکان یا پزشکان از روز اول پولی برای خرید خانه ندارند و باید پس انداز کنند. تا بیایند پول جمع کنند، قیمت ها بالا می رود. در واقع مانند چرخی است که به جلو حرکت می کند و خریدار آن را دنبال می کند. وقتی بازار مسکن چند سالی در رکود است، فاصله فرد با آن چرخ مثلاً یک متر می شود تا بیاید خرید کند، فاصله اش به 10 متر و سال بعد به 20 متر می رسد. بعد کم کم خودش را از دست داد.

میرعمادی رویه تنظیم شده از سوی شهرداری برای افزایش قیمت مسکن را مؤثر دانست و اظهار داشت: مدیریت شهری معمولاً بر اساس بخشنامه عمل می کند و تأثیر اقداماتی مانند افزایش عوارض را در بازار مسکن نمی بیند. و امسال عوارض. نرخ دو یا سه برابر شده است ” قیمت مصرف کننده و بازار افزایش خواهد یافت.

میانگین قیمت مسکن در تهران 35 میلیون تومان است

به گزارش ایسنا، اسفند 1400 میانگین قیمت مسکن در تهران متری 35 میلیون و 120 هزار تومان که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 6.2 و 16 درصد افزایش داشته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، تعداد معاملات در این ماه حدود ۶۸۰۰ فقره بوده که نسبت به ماه قبل ۱۹.۹ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۹.۶ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید