مصر؛ فرهنگ، اقتصاد و جاذبه های گردشگری


مصر یکی از زیباترین و تاریخی ترین کشورهای آفریقاست. اگر به تاریخ و باستان شناسی علاقه مند هستید، احتمالاً دوست دارید جاذبه هایی مانند اهرام جیزه را از نزدیک ببینید. در ادامه درباره مصر و جاذبه های گردشگری آن بیشتر بخوانید.

مصر کجاست؟

احتمالاً می دانید مصر در کدام قاره است. مصر یکی از نقاط دیدنی آفریقا در شمال شرقی این قاره است. دره و دلتای رود نیل در قلب مصر زادگاه یکی از قدیمی ترین تمدن ها بوده است. زمان فراعنه مصر حدود 3000 سال به طول انجامید تا اینکه اسکندر مقدونی در سال 323 قبل از میلاد این منطقه را فتح کرد. آنچه را که ما به عنوان مصر کنونی می شناسیم در 30 قبل از میلاد توسط رومیان فتح شد و تا زمانی که اعراب مسلمان آن را فتح کردند بخشی از جمهوری روم بود.

مصر 102 میلیون نفر جمعیت دارد، پایتخت آن قاهره و مساحت آن 996603 کیلومتر مربع است.

آب و هوای مصر

مصر در کمربند جنوب صحرای آفریقای شمالی قرار دارد، بارندگی کمی دارد و تفاوت بین حداکثر و حداقل دمای فصلی و روزانه زیاد است. در طول سال، خورشید با تمام قدرت به منطقه می تابد. طوفان های شن یا گرد و غبار در بیابان رخ می دهد که مصریان به آن خمسین می گویند، زیرا گفته می شود 50 روز در سال رخ می دهد. فصل این طوفان ها معمولاً از اسفند تا خرداد می گذرد که باعث افزایش شدید دما از 8 تا 11 درجه و کاهش رطوبت نسبی (اغلب تا 10 درصد) می شود.

مصر 2 ایستگاه دارد. زمستان هایی که از نوامبر تا مارس به طول می انجامد، خنک و معتدل است و تابستان هایی که از اردیبهشت تا سپتامبر ادامه دارد، گرم است. مصر بسیار آفتابی است. در تابستان حدود 12 ساعت و در زمستان 8 تا 10 ساعت در روز آفتاب دارد.

دین و زبان رسمی مصر

اسلام دین رسمی مصر است و تقریباً همه مسلمانان مصر سنی هستند. این کشور از دیرباز مرکز تحقیقات اسلامی بوده است و دانشگاه الازهر قاهره یکی از مشهورترین مؤسسات آموزشی اسلامی در جهان است. بسیاری از مسلمانان، حتی کسانی که خارج از مصر هستند، شیوخ الازهر را بالاترین مقامات دینی می دانند.

مردم و فرهنگ مصر

جمعیت مصر به سرعت در حال افزایش است. این منابع مصر را محدود کرده است، زیرا اکثر مردم در نوار باریکی در امتداد رودخانه نیل زندگی می کنند. ازدحام بیش از حد در چنین منطقه کوچکی باعث ازدحام می شود و در همه جا دیده می شود، از مدارس گرفته تا آپارتمان ها و بیمارستان ها.

پرچم مصر

پرچم مصر

پرچم ملی مصر پرچمی سه رنگ است که از سه نوار افقی قرمز، سفید و سیاه تشکیل شده است. این پرچم پرچم انقلاب مصر است که به انقلاب 1952 مصر برمی گردد.

واحد پول مصر

واحد پول مصر پوند مصر یا لیر مصر یا جنیه است. در حال حاضر هر دلار آمریکا برابر با 27.18 پوند مصر است.

اقتصاد مصر

اقتصاد مصر قبل از آن، این کشور یک اقتصاد بسیار متمرکز بود که در زمان رئیس جمهور جمال عبدالناصر بر جایگزینی واردات متمرکز بود. در دوران ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی (از سال 2014)، اقتصاد این کشور از سند چشم انداز 2030 مصر پیروی می کند. هدف این چشم انداز تنوع بخشیدن به اقتصاد مصر است. اقتصاد مصر پس از نیجریه دومین اقتصاد بزرگ آفریقا است و در رتبه بندی جهانی 2021 در رتبه 35 جهان قرار دارد.

جاذبه های گردشگری

با توجه به قدیمی بودن مصر، بیشتر جاذبه های گردشگری آن را بناهای تاریخی و باستانی تشکیل می دهند. مصر علاوه بر جاذبه های تاریخی، جاذبه هایی مانند تورهای شهری ساحلی و تورهای دریایی نیز دارد. در سفر به مصر، فرصت بازدید از این جاذبه ها را از دست ندهید.

1. اهرام بزرگ جیزه

اهرام بزرگ جیزه

آخرین بازمانده از عجایب هفتگانه جهان باستان، اهرام معروف جیزه است. این مقبره ها متعلق به فراعنه است و توسط مجسمه مرموز ابوالهول محافظت می شود.

این اهرام همیشه مسافران مصری را شگفت زده کرده اند و اغلب در صدر فهرست محبوب ترین جاذبه های گردشگری قرار دارند. بیشتر گردشگران پس از ورود به مصر ابتدا از این جاذبه دیدن می کنند.

این بناهای یادبود فراعنه هنوز هم منظره ای تماشایی در حاشیه صحرای قاهره ایجاد می کند که گردشگران را به وجد می آورد. هیچ کس بدون دیدن این اهرام مصر را ترک نمی کند.

. معبد کاخ

معبد کاخ در مصر

شهر اقصر در کنار رود نیل به خاطر جاذبه هایی مانند دره پادشاهان، معبد کارناک و معبد یادبود هتشپسوت شهرت دارد و جاذبه های گردشگری بسیاری دارد. این شهر باستانی پایگاه قدرت فرعون بوده است و دیدنی های آن بیش از آن است که در یک بازدید بتوانید ببینید. اقصر به دلیل جاذبه های تاریخی فراوان، بزرگترین موزه روباز جهان نامیده می شود.

اگر چند روزی را در اینجا به کاوش در نقاشی های دیواری رنگارنگ مقبره ها بگذرانید و به عظمت ستون های عظیم معابد فکر کنید، متوجه خواهید شد که چرا قصر همواره مورخان و باستان شناسان را مجذوب خود کرده است.

3. گشت و گذار در یک کشتی دریایی در رود نیل

گشت و گذار در یک کشتی دریایی در رود نیل

مصر توسط رودخانه نیل تعریف شده است. برای بسیاری از گردشگران، سفر دریایی چند روزه در این آبراه معروف که شاهد ظهور و سقوط فراعنه بود، یکی از جذاب ترین فعالیت ها برای سفر به مصر است.

پیاده روی در امتداد رودخانه نیل و تماشای طلوع و غروب خورشید آرامش بخش ترین راه برای دیدن معابد کنار رودخانه در مسیر بین اقصر و اسوان است. کشتی های دریایی در این مسیر در کنار برخی از معابد باستانی توقف می کنند.

اگر تجربه توریستی ساکت‌تر و خلوت‌تری را ترجیح می‌دهید، می‌توانید با فلوکا (قایق‌های چوبی سنتی مصری با بادبان‌های باستانی) نیل را کاوش کنید. بسیاری از سفرهای دریایی از اقصر و اسوان حرکت می کنند، اما فلوکا را فقط می توان برای چند روز از اسوان اجاره کرد.

4. شهر اسوان

شهر اسوان

ساکت ترین شهر مصر اسوان است که در کنار رودخانه پر پیچ و خم نیل قرار دارد. با تپه های شنی نارنجی رنگ در پس زمینه، مکانی ایده آل برای توقف و استراحت برای چند روز و غوطه ور شدن در فضای آرام شهر است.

در جزیره آلفانتین با قایق سفر کنید و در خیابان های رنگارنگ حومه شهر قدم بزنید. سپس سوار بر شتر به صومعه صحرای سنت سیمئون در ساحل شرقی اسوان می رود. پس از آن، در یکی از رستوران‌های قایق‌نشینی استراحت کنید و از غذای خود لذت ببرید در حالی که با بادبان‌های قدیمی به تماشای فلکس‌ها می‌نشینید.

هنگام غروب آفتاب، در فلوکا قدم بزنید تا جزایر اسوان را کشف کنید. این محبوب ترین فعالیت گردشگری در اسوان و آرامش بخش ترین راه برای دیدن شهر است.

5. محوطه تاریخی ابوسمبل

محوطه تاریخی ابوسمبل

حتی در کشوری پر از معابد، ابو سیمبل یک جاذبه خاص است. معبد بزرگ رامسس دوم توسط مجسمه های عظیم محافظت می شود و فضای داخلی مجلل آن با نقاشی های دیواری تزئین شده است.

جدا از اندازه بزرگ و سنگی اش، ابو سمبل به خاطر عملیات مهندسی بی سابقه اش در دهه 1960 شهرت دارد. یونسکو برای جلوگیری از فروریختن آن در زیر سد اسوان، کل معبد را از محل اصلی خود منتقل کرد.

امروزه سفر از طریق ابوسیمبل، هر چند از نظر تاریخی مهم باشد، به معنای تحسین از پیروزی این تلاش بین المللی برای نجات یک بنای تاریخی است.

6. غواصی در دریای سرخ

غواصی در دریای سرخ

در زیر سطح دریای سرخ، دنیای دیگری به جذابیت معابد و مقبره های زمینی وجود دارد. صخره‌های مرجانی دریای سرخ به خاطر مرجان‌های رنگارنگ و طیف گسترده‌ای از جانداران دریایی، از ماهی‌های صخره‌ای رنگارنگ گرفته تا کوسه‌ها، دلفین‌ها و لاک‌پشت‌ها شناخته می‌شوند.

معروف ترین شهر برای غواصان شرما آل شیخ در شبه جزیره سینا، نزدیک ترین شهر به صخره های پارک ملی راس محمد و صخره های تنگه تیران است. چندین سایت غواصی در این منطقه وجود دارد، برخی برای مبتدیان و برخی برای غواصان حرفه ای.

7. سفر به قاهره اسلامی

سفر به قاهره اسلامی

خیابان های باریک منطقه اسلامی قاهره، پایتخت پر از مساجد، مدارس اسلامی و آثار تاریخی، حال و هوای خاصی دارد. این شهری است که در آن بازار هزارتوی خانه الخلیلی را خواهید یافت، جایی که دیگ بخارها و صنعتگران هنوز کارگاه های کوچک خود را دارند و کلبه ها پر از سفال، منسوجات، ادویه جات و عطر است.

خیابان های اطراف بازار خانه برخی از زیباترین آثار معماری حفظ شده از حکومت مسلمانان است. در این شهر، تاریخی پرشیب برای کشف وجود دارد، از مسجد الازهر و مسجد دیدنی سلطان حسن تا سقف دروازه قرون وسطایی باب زوویلا و مناظر بی نظیری از مناره ها که در کل منطقه قابل مشاهده است.

8. منطقه ساحلی جنوب سینا

زندگی ساحلی در جنوب سینا

منطقه سینای جنوبی در شبه جزیره سینا یک منطقه ساحلی برای افراد با هر سلیقه ای است.

شرم الشیخ یک شهر تفریحی به سبک اروپایی است که مملو از هتل های مجلل، رستوران های بین المللی و انواع جاذبه های تفریحی است. بسیاری از استراحتگاه های این منطقه مورد علاقه اروپایی ها هستند و برای یک تعطیلات زمستانی آفتابی از آنها دیدن می کنند.

دهاب یک شهر ساحلی ساده برای گردشگرانی است که می خواهند ارزان تر سفر کنند و سفرهای بیابانی و ماجراجویی های ساحلی داشته باشند. شهرت این شهر به دلیل امکانات ارزان غواصی و منطقه ساحلی جذابش است که می توانید در آن به موج سواری و کایاک سواری نیز بپردازید.

9. محل قدیمی سقاره

مکان قدیمی سقاره

همه نام اهرام جیزه را شنیده اند، اما این اهرام تنها در مصر نیستند. سقاره یک روز با قاهره فاصله دارد و گورستان بزرگی از مقبره ها و اهرام است که در دوره های مختلف حکومت فراعنه ساخته شده است.

این مکان بیشتر به خاطر هرم پلکانی خود شناخته می شود، که نشان می دهد معماران مصر باستان چگونه مهارت های مهندسی خود را برای ساختن یک هرم واقعی بهبود بخشیدند.

10. موزه مصر

موزه مصر

موزه قاهره، گنجینه ای از آثار باستانی دنیای فراعنه، یکی از بزرگترین موزه های جهان است. این عمارت بزرگ همیشه میزبان نمایشگاه های متعددی است.

مجموعه اصلی و چشمگیر این موزه، گنجینه های طلایی کشف شده در مقبره توتانخ آمون در دره پادشاهان است.

تجربیات سفر شما در مصر

اگر تجربه ای از سفر به سرزمین اسرارآمیز مصر دارید برای سایر همراهان در قسمت نظرات بنویسید «چگونه». به نظر شما بهترین جاذبه گردشگری مصر چیست؟


چگونه بخریم - مجموعه صوتی چگونه شادتر زندگی کنیم؟

فرمول شادی و مثبت اندیشی را بیاموزید و با افسردگی خداحافظی کنید





اصول و روش های کاملا کاربردی برای یادگیری سریع و پایدار هر زبان جدید


دیدگاهتان را بنویسید