چرا مشکلات بزرگ آب هنوز حل نشده است؟



در نشست «مسائل و چالش های آب کشور و راهکارهای مبتنی بر آمایش سرزمین» به بررسی دلایل وجود مشکلات عمده در حوزه آبخیز کشور و بررسی سیاست های سند ملی آمایش سرزمین در این حوزه پرداخت.

به گزارش ایسنا، روز چهارشنبه 30 فروردین هفتاد و یکمین نشست از چرخه نشست های هفتگی علمی-تخصصی مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری با عنوان «مشکلات و چالش های آب کشور و راهکارهای مبتنی بر آمایش سرزمین» به صورت مجازی برگزار شد.

در این جلسه سید محمد شفیعی; دکتر جعفر غفاری شیروان، کارشناس و مدیرکل سابق منابع آب سازمان برنامه و بودجه، دکتر جعفر غفاری شیروان محمد همت، استاد و رئیس مرکز راهبردی آب، انرژی و محیط زیست و دکتر محسن ابراهیمی خوسفی استاد دانشگاه یزد و پژوهشگر حوزه برنامه ریزی حضور داشت.

در ابتدای این دیدار سید محمد شفیعی; مدیرکل دفتر آموزش مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری در خصوص این نشست گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص کشور در کمربند خشک و نیمه خشک جهان و همچنین تغییر روند اقلیم جهانی و فرسودگی. منابع آب موجود بسیار ضروری است.

وی افزود: این اهمیت زمانی دوچندان می شود که این منبع به عنوان یک نیروی محرکه، بر سایر فعالیت ها از جمله جمعیت، مسکن و فعالیت نیز تأثیر بگذارد و نبود مدیریت صحیح ملی و فراملی در تعامل با عوامل طبیعی باعث ایجاد چالش های انسانی و مخاطرات طبیعی شود. .

در ادامه این نشست ابراهیمی خوسفی عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اشاره به اثرات منطقه ای برنامه های کنترل آب کشورهای همسایه در حوضه های مرزی مشترک، کنترل آب حوضه های دجله و فرات را یک تهدید عنوان کرد. . در اکوسیستم خلیج فارس، قبل از خشک شدن، بین النهرین به عنوان یک سیستم تصفیه آب طبیعی برای آب رودخانه های فرات و دجله عمل می کرد و در واقع قبل از تخلیه در خلیج فارس به عنوان یک فیلتر آب عمل می کرد.

وی در خصوص راهبردها و سیاست های سند ملی آمایش فضایی تصریح کرد: بسترسازی و مشاوره برای انعقاد تفاهم نامه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و زیست محیطی با کشورهای همسایه، منطقه و عوامل دخیل در حوزه های آبخیز مشترک و همچنین فعال کردن دیپلماسی آب حوضه های مرزی مشترک با اولویت بر حوضه های مشترک مرزی شرقی و غربی، انعقاد تفاهم نامه های زیست محیطی منطقه ای به ویژه کنترل و مهار کانون های گرد و غبار تنها بخشی از این سیاست هاست.

محمد همتی، یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه و رئیس مرکز راهبردی آب، انرژی و محیط زیست نیز به بررسی مشکلات اساسی آب کشور پرداخت و گفت: استفاده نکردن از فناوری های روز و دانش در حوزه آب فاقد حکمرانی خوب برای مدیریت یکپارچه است. . و اصول بهره برداری از منابع آبی کشور، مشکلات تاسیسات آبی کشور، عدم تمرکز اقتصادی بر آب، برداشت و استحصال ناکافی آب از منابع زیرزمینی از جمله مشکلاتی است که عمده مشکلات آبی کشور را حل نشده رها کرده است.

پس از پایان جلسه چند تن از کارشناسان و شرکت کنندگان در جلسه به بیان دیدگاه های کارشناسی و فنی خود پرداختند.

به گزارش مرکز روابط عمومی مرکز توسعه و تحقیقات آینده نگر، این مرکز با برگزاری سلسله نشست های تخصصی، با هدف فراهم آوردن زمینه لازم برای ظرفیت کارشناسان، برقراری ارتباط علمی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و دریافت نظرات مختلف از کارشناسان .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید