عکاس علمی ایرانی; برنده جایزه نشنال جئوگرافیک


انجمن نشنال جئوگرافیک هر ساله جایزه Wayfinder را به افرادی اعطا می کند که از طریق علم، آموزش، حفظ منابع، فناوری و داستان سرایی، عصر جدیدی از اکتشافات را رهبری کنند. این افراد قدردان آن هستند.

به گزارش ایسنا، این افراد ثابت کرده اند که نسل بعدی رهبران تأثیرگذار و مبتکر هستند و کار آنها قدرت علم را نشان می دهد و ما را به یادگیری، مراقبت و محافظت از جهان ترغیب می کند.

برندگان جایزه Wifinder 2022، که قبلا به عنوان جایزه کاوشگر نوظهور شناخته می‌شد، به کارهای نوآورانه‌ای اختصاص داده شده‌اند که ریشه‌دارترین کلیشه‌های موجود در قلمرو حیوانات را به چالش می‌کشند و بر حفاظت جامع مبتنی بر جامعه تمرکز می‌کنند. این تحقیقات علمی اجتماعی و زیست محیطی را ترکیب می کند و نژاد را ترویج می کند. سواد در آموزش این افراد شگفت انگیز از فناوری های جدید، تحقیق، عکاسی و داستان سرایی و روش های دیگر برای حمایت و محافظت از شگفتی های دنیای ما استفاده می کنند.

برندگان جایزه Wifinder به جامعه کاوشگران بین‌المللی نشنال جئوگرافیک می‌پیوندند و هر کدام یک جایزه نقدی برای ادامه کار خود دریافت می‌کنند.

عکاس علمی ایرانی;  برنده جایزه نشنال جئوگرافیک

یکی از برندگان این جایزه، بابک تفرشی، عکاس ایرانی و مدیر تصویربرداری خبری تبار این هنر و علم را از طریق داستان های بصری ترکیب می کند. او با اشتیاق خود برای کشف آسمان شب، تصاویر خیره کننده ای از آسمان هر قاره ای به ثبت رسانده است. هدف آن نشان دادن شگفتی های علم برای عموم مردم، حفظ محیط طبیعی شب در برابر آلودگی نوری و پیوند فرهنگ ها از طریق علاقه مشترک مردم در آسمان شب است.

او The World in Night را در سال 2007 با شعار «یک نفر یک آسمان» تأسیس کرد و از آن زمان تاکنون رهبری تیم رو به رشدی از عکاسان در حدود 30 کشور را بر عهده داشته است. تفرشی در سال 2009 جایزه لنارت نیلسون را دریافت کرد که شناخته‌شده‌ترین جایزه علمی عکاسی در آن زمان بود، به دلیل تلاش‌هایش برای ارتباط مجدد انسان و جهان طبیعی از طریق تصاویر آسمان شب. علاقه مادام العمر تفرشی به نجوم از زمانی آغاز شد که او برای اولین بار ماه را از طریق تلسکوپ خود در تهران دید. او عکاسی از آسمان تاریک ایران را در اوایل دهه 1990 قبل از تحصیل در رشته فیزیک شروع کرد. او بعداً روزنامه نگاری شد که حوزه نجوم و فضا را پوشش می داد. او از سال 2012 با نشنال جئوگرافیک بوده و در بیش از 100 برنامه تلویزیونی و مستند حضور داشته است.

سامانتا کریستوفورتی دیگر برندگان این جایزه هستند. فضانوردی از آژانس فضایی اروپا که در حال حاضر به عنوان بخشی از اکسپدیشن 67 در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارد، به دنبال پرداختن به موضوعاتی مانند تنوع زیستی و حفاظت از چشم‌انداز از دیدگاه منحصربه‌فرد فضا برای طیف وسیع‌تری از مخاطبان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید