مرحله بعدی فروش خودرو چه زمانی است؟ / امکان افزایش تولید خودرو وجود دارد



اقتصاد آنلاین – پرهام کریمی; عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنعت خودرو وزارت صمت در حاشیه اولین دور فروش خودرو در سامانه تخصیص یکپارچه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

توکلی در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان ثبت نام بعدی در سامانه یکپارچه خودرو، گفت: با توجه به افزایش عرضه و تولید خودروسازان و همچنین تکمیل خودروهای ناقص، فرآیند تولید و عرضه مشخص می کند که مرحله بعدی ثبت نام در سامانه تخصیص یکپارچه چه زمانی است و همچنین با توجه به افزایش چشمگیر تولید خودروسازان، به ویژه وسایل نقلیه کامل و وسایل نقلیه ناقص. کف پارکینگ به احتمال زیاد به زودی زمان تخصیص بعدی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه اختلاف قیمت کارخانه و بازار باعث افزایش تقاضای سفته بازانه شده و حتی مردم عادی نیز برای کسب سود در پروژه های فروش ثبت نام می کنند، گفت: این اختلاف قیمت در کارخانه و بازار است. اگرچه فضای ایجاد شده در اثر اختلاف قیمت را کتمان نمی کنیم، اما باید توجه داشت که در سال های اخیر با انباشت تقاضا مواجه هستیم که به مرور زمان برطرف خواهد شد.

توکلی لاهیجانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در شرایطی که بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا از کاهش تولید و عرضه خبر می دهند، خودروسازان کشور چگونه تولید خود را افزایش خواهند داد؟ ظرفیت تولید هر یک از خودروسازان بزرگ ما بین 800 تا 900 هزار دستگاه است. بنابراین حتی در شرایطی که مشکلات زنجیره تامین همچنان گریبانگیر بسیاری از کشورها از جمله ایران است، می توان با افزایش اندکی بهره برداری از ظرفیت های موجود، به هدف تولید خودرو در کشور دست یافت.

همچنین روز گذشته وزیر صمت در بازدید از گروه خودروسازی سایپا از ارتقا و پوسته شدن پلت فرم های خودروسازان قدیمی خبر داد. توکلی لاهیجانی در پاسخ به این سوال که این به روز رسانی منجر به کاهش تولید نخواهد شد، گفت; این به روز رسانی و لایه برداری باید در طول زمان اتفاق بیفتد، به این معنی که کل برنامه در یک بازه زمانی کوتاه و به یکباره انجام نمی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر همکاری و هم افزایی شرکت های خودروسازی برای تسریع در ارتقاء، گفت; مطمئناً هم افزایی بین شرکت های خودروسازی مانند فعلی بین دو خودروساز بزرگ کشورمان در زمینه اشتراک موتور، از موازی کاری جلوگیری می کند و سرعت تغییر و جهش صنعت شما را افزایش می دهد. به همین دلیل در ماه های آینده اخبار زیادی از این اضافه شدن ها و همکاری ها خواهید شنید.

دیدگاهتان را بنویسید